Thursday, April 26, 2012

Miért környezetbarát az Egérút?



Hogy lehetne valami egyáltalán környezetbarát, ami az autózással kapcsolatos? Ez elsőre olyan paradoxonnak látszik, mint a fogyókúrás szalonna. De valamiért mégis igaz ez az állítás.

Abban azt gondolom, most már mindenki egyetért, hogy a környezetnek az autós forgalom nem tesz jót. Gondolok itt a károsanyag kibocsátásra, és legfőképpen a CO2 kibocsátásra. Sokáig vita volt, hogy milyen mértékig járul hozzá - ha egyáltalán hozzájárul - a Föld érzékeny klímarendszerének megváltozásához az autók által kibocsátott CO2. Abban a kutatók túlnyomó része mára egyességre jutott, hogy jelentősen számít, ám mértéke még mindig vita tárgya.

Én részemről lényegesen zöldebben fogalmaznék. A jelenlegi rendszer biztos, hogy nem bír el ilyen mértékű környezeti terhelést. Én is abba a táborba tartozom, aki szeretné, ha fejlődésünk fenntartható lenne. De azzal viszont már nem értek egyet, hogy ezért vissza kellene menni a középkorba.
Tehát szerintem vannak rendszereink, amik szükségesek, de hatékonyságuk nem megfelelő. Ilyen rendszer az autós közlekedés is. Nem véletlen alakult ki, célja van és a jelenlegi életszínvonal részét képezi, a korábbi századoktól eltérő magas egyéni mobilitás.

És itt jön a képbe az Egérút. Ha van egy rendszer, ami szükséges, de nem elég hatékony, akkor tegyük hatékonyabbá! Tudom persze, hogy az autós közlekedésnek a környezeti terhelés oldaláról legalább feleznie kellene a 100 km megtételéhez szükséges üzemanyag mennyiségét. Erre még a leghatékonyabb navigáció sem képes, de azért mérhető mértékben hozzájárulhat.

Nehéz teljes kisérletsorozat nélkül meghatározni, hogy mennyit lehet javítani az A és B pont közötti útvonalon a fogyasztáson. Az elmélet úgy szól, hogy a városi közlekedés igényli arányosan a legtöbb üzemanyagott. Ennek oka az állandó gyorsulás-lassulás, ilyenkor rengeteg energiát vesztünk feleslegesen. Persze már léteznek autók, amik a fékezésnél elveszett energiát képesek tárolni, és később visszaforgatni, így csőkkentve ezt a káros hatást, de valljuk be öszintén, jelenleg ezek elterjedése statisztikailag még szinte kimutathatalan.

Mit tegyünk tehát hagyományos autónkkal? Könnyű a megoldás: válasszuk azokat az utakat, ahol folyamatosan lehet haladni, és kerüljük el a dugókat. És pontosan erre jó az Egérút. A hatékonyabb útvonalak 10-30% megtakarítást jelenthetnek a városi közlekedésben. Elsőre nem tűnik soknak, de jelenleg ez a leghatékonyabb módja annak, hogy kocsinkat zöldebbé tegyük, akármilyen furcsán is hangzik.

Most jön a marketinges szöveg: ha tenni akarsz a környezetért, használj mindig Egérutat! Jaj, de lejáratott szlogen, de esetünkben tényleg igaz. A hatékonyabb navigáció, gyorsabb célbaérkezést jelent, ez kevesebb károsanyag kibocsátást, és ráadásul, még másoknak is segítünk az általunk bejárt utak autózhatósági adataival. Azt gondolom, hogy ez azért már nem hangzik rosszul. Ez olyasmi, mint amikor a régi izzószálas villanykörtét energiatakarékosra cseréljük. Kis lépés, de kíméli a környezetet, és a pénztárcánkat.

Mi valahogy így gondoljuk, hogy zöld technológiát építünk. Remélem kis blogom elolvasása után már ti is bolygónk elleni bűnnek érzitek, ha valahova nem az Egérúttal mentek. :)

Miklós

1 comment: